Blog: Cover Up

In de uitgevers- en schrijverswereld wordt er ernstig nagedacht over hoe een boekenkaft eruit moet zien om een zo geschikt mogelijk publiek te trekken. Zo kunnen verhalen met een thema door de kaft alvast een beeld schetsen van het onderwerp, of wordt er ingespeeld op smaken, bevolkingsgroepen e.d. Bij duidelijke thema’s en kinderboeken is meestal gelijk helder voor wie ‘het boek’ is bedoeld.

Een opvallende marketingstrategie van de ‘huidige tijd’ trekt een scheidingslijn tussen vrouwen- en mannenproducten.
Deodorant-, shampoo-, cola- en sinds kort zelfs tandpasta producenten stoppen hun product in twee verschillende verpakkingen. De verpakking voor de man is meestal een strakker ontwerp, blauw of zwart, en voor de vrouw sierlijk, en vaak wit en roze. Met een wat zoetere geurstof voor vrouwen, is het product in de basis exact hetzelfde.

Smaken verschillen natuurlijk maar toch is het onderscheid tussen vrouwenboeken en mannenboeken gebaseerd op diezelfde marketingstrategie. Als je kijkt naar de top 10 mannenboeken zijn de covers strak, de letters hoekig, de kleuren gematigd. Voor de vrouwelijke doelgroep worden er vaak zachte kleuren gebruikt, ronde of elegante lettertypes etc…

Mijn boek ‘de STEM’ wordt tot nog toe juist zeer gewaardeerd door mannen; de kaft past perfect bij het verhaal en het mag misschien door het zachte geel en roze vrouwelijk lijken, het is geenszins een typisch ‘vrouwenboek’. Het is een stevig verhaal met een man in de hoofdrol.

‘Voor de lezer die van een spannend verhaal vol intriges, een vleug erotiek, humor en psychologische spelletjes houdt.’

Oftewel voor jongeren, vrouwen én mannen.

Mocht de ‘cover’ van de Stem je toch te ‘zoet’ zijn, dan kun je een ‘cover up’ gebruiken. Het ouderwetse -boeken kaften- dus.
Maak met een kopieerapparaat een zwart/wit kopie van de kaft van de STEM en vouw het rondom het boek; geschikt voor op het nachtkastje, de salontafel, in de bus, de tram, de metro, de trein…